Kiusaamisen vastainen työ Seminaarin koulussa 

Kiusaamisen vastainen työ Seminaarin koulussa  

Kiusaamiselle on koulussamme 0-toleranssi, joka koskee sekä lapsia että aikuisia. Koulussamme opettajat, kouluohjaajat ja koko henkilökunta selvittävät etenkin välituntien jälkeen pienempiä erimielisyyksiä. Koko koulu on tietoinen ja sitoutunut kiusaamisen ennaltaehkäisevään toimintaan ja kiusaamiseen puuttumisen toimintatapoihin. Koulussa pyritään avoimeen vuorovaikutukseen ja suvaitsevan toimintakulttuurin syntymiseen. Kaikille tehdään selväksi, ettei kiusaamista hyväksytä.  

Koulussamme on selkeät toimintatavat, joilla ennaltaehkäistään ja tarpeen vaatiessa ratkotaan erilaisia riita-/ kiusaamisasioita. 

Kiusaamisen ennaltaehkäiseminen koulussamme perustuu hyvinvoinnin ja työrauhan edistämiseen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen.  

Koulun toimintatavoista ja ohjeista tiedotetaan huoltajia.  

Mitä kiusaaminen on? 

Koulussamme rohkaistaan oppilaita kertomaan kiusaamistilanteista aikuiselle:  

Luokissa juliste: Toimi näin kiusaamistilanteessa; oppilas (OPH) 

Huoltaja suojaa lastaan koulun ulkopuolisissa kehitysympäristöissä. Huoltaja on lapsessa tapahtuvien muutosten paras tuntija. 

Toimi näin kiusaamistilanteissa: vanhemmat (OPH) 

 

1. Luokissa tehtävä ennaltaehkäisevä työ sekä erimielisyyksiä selvittävä työ   

 

2. Ilmapiirikysely 

Seminaarin koulussa on sovittu ja kirjattu yhteiset järjestyssäännöt ja erilliset sopimukset toimintatavoista. Säännöt ja kirjatut toimintatavat ovat osa turvallisuussuunnitelmaa. Säännöt käydään oppilaiden kanssa säännöllisesti läpi ja muistutellaan sääntöjen noudattamisesta.  

Luokissa tehdään lasten kanssa yhteistyössä luokan omat säännöt.  Luokassa sovitaan yhdessä toimintatavoista mikäli sääntöjä ei noudateta; välkkärajoitukset, kaverista erillään -oleminen, mahdolliset tilapäiset siirrot naapuriluokkaan, jälki-istunnot jne. Rehtori vastaa viime kädessä johtamansa koulun opiskeluympäristön turvallisuudesta ja toimintakulttuurin kehittämisestä. Vastuu edellyttää henkilöstön ohjausta ja valvontaa sekä havaittuihin ongelmiin puuttumista. 

Koulussa järjestetään tehokas välituntivalvonta ja turvallisuuskulttuuria kehittämällä vältetään kiusaamisen syntymiselle otollisia tilanteita. Koulumme piha on jaettu välituntialueisiin, joissa jokaisella alueella on 1-2 välituntivalvojaa. Välituntivalvojat tunnistaa keltaisesta liivistä ja kouluohjaajat käyttävät oransseja liivejä. Välituntien sujumisesta keskustellaan henkilökunnan kesken säännöllisesti ja ongelmakohtiin puututaan välittömästi.  

Koulussamme on välituntisäännöt, joita päivitetään säännöllisesti. Oppilaat ovat mukana sääntöjen päivittämisessä oppilaskunnan kautta.

 

3. Vertaissovittelu eli verso    

Versossa selvitetään välitunneilla ja muualla sattuneita ”pienempiä” erimielisyyksiä vertaissovittelukoulutuksen saaneiden oppilaiden toimesta, verso-aikuisen ohjaamana. Verso-aikuiset ovat koulumme opettajia ja ohjaajia. Koulumme aikuiset tekevät erimielisyyksistä verso-ilmoituksen. Verso-opettaja vastaanottaa ilmoitukset ja huolehtii ne verso-ohjaajille. Verso-ohjaajat kokoontuvat 10-välitunnilla kyseisten oppilaiden kanssa selvittämään tapahtunutta. Vertaissovittelijat auttavat osapuolia itse löytämään tilanteeseen ratkaisun niin, että konflikti ei enää osapuolten välillä jatku tai toistu. Vertaissovittelussa sovitellaan mm. nimittelyjä, haukkumisia, ikävää kommentointia kasvotusten, selän takana tai somessa, tönimistä, etuilua, syrjimistä, joka ilmenee niin ettei oteta mukaan leikkiin tai ryhmätehtävään, sekä toisen omaisuuden luvatta käyttämistä tai piilottamista, leikkien ja pelien säännöistä syntynyttä erimielisyyttä. Lopuksi sovitaan seuranta, jolla varmistetaan, että erimielisyydet ovat ratkenneet.   

Mikäli vertaissovittelu ei johda toivottuun tulokseen, ohjataan tapaus Helppi-tiimin käsittelyyn. 

 

4. Helppi-tiimi 

Koulussamme toimii Helppi-tiimi, jonka vetäjinä toimivat Lasse Vartiainen ja Jani-Pekka Kajan. Helppi-tiimi pyrkii ennaltaehkäisemään kiusaamista Helppi-tuntien avulla sekä selvittämään hankalampia ja pitkäkestoisia koulukiusaamistapauksia.  

 

Helppi-tunnit 

Koulussa toteutetaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen säännöllistä ohjelmaa jossa osaksi toimintaa kuuluvat luokissa pidettävät Helppi-tunnit. Oppitunnilla puhutaan mm. kaveritaidoista, luokkahengestä sekä toisten huomioimisesta. 

Ristiriitojen ratkaiseminen Helppi-tiimin avulla 

Helppi-tiimiin voi olla matalalla kynnyksellä yhteydessä, jos jollain oppilaalla on kaverisuhteissa isompia huolia. Helppi-tiimi astuu kuvaan siinä vaiheessa, kun omat aikuiset ovat olleet mukana selvittämässä asioita, mutta haasteet ovat jatkuneet. 

Helppi-tiimiin voi ottaa Wilmassa yhteyttä joko koulumme henkilökunta tai oppilaan huoltaja huomatessaan tai oppilaan hänelle kerrottua koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta. Tiimi auttaa ensisijaisesti tapauksissa, joissa kiusaaminen on ollut pidempiaikaista ja on kohdistunut samaan oppilaaseen, eikä asia ole omien aikuisten voimin ratkennut.  

Helppi-tiimi keskustelee kunkin tapaukseen liittyvän oppilaan kanssa ensin yksitellen selvittääkseen, mitä todella on tapahtunut. Lopuksi tapaukseen liittyvät oppilaat otetaan koolle kaikki yhdessä ja tehdään sopimus kiusaamisen lopettamiseksi. Asiasta tiedotetaan aina myös huoltajia. Oppilaiden kanssa sovitaan myös muutaman päivän päähän seurantatapaaminen, jossa varmistetaan, että kiusaaminen on todellakin loppunut. Helppi-tapaamiset sovitaan välitunneille aina heti kun ne Helppi-tiimin tietoon tulevat. 

 

5. Rehtoreiden selvittely   

Mikäli selvitettävä asia ei ole ratkennut edeltävien toimien jälkeen, asia tuodaan selvitettäväksi rehtoreille oppilashuoltotyöryhmän eli ohr-linjaston mukaisesti. Tässä vaiheessa voidaan vielä päätyä esimerkiksi luokanvaihtoon/ koejaksoon toisessa luokassa tai koulun käytössä oleviin kurinpidollisiin toimiin (mm. kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, oppilaan määrääminen poistumaan oppitunnilta, oppilaan opetukseen osallistumisen epääminen, siivousvelvoite, tavaroiden tarkistaminen tai ääritapauksissa kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen).  

 

6. Oppilashuolto  

Oppilaiden on tärkeää tuntea myös opiskeluhuollon palvelujen asiantuntijat sekä heidän tehtävänsä, jotta he osaavat hakea tarvittaessa apua. Koulumme oppilashuoltotiimiin kuuluu psykologi, kuraattori, terveydenhoitajat, rehtorit, laaja-alaiset erityisopettajat sekä aina tapauskohtaisesti huoltajat/ huoltajien edustus, oppilas, luokanopettajat ja muut tarvittavat tahot.  

 

7. Muu moniammatillinen yhteistyö  

Koulun tehtävänä on tukea ja auttaa oppilasta kaikenlaisissa oppimisen haasteissa sekä oppimistilanteissa. Koulun keinot eivät aina riitä tukemaan kaikissa lasten haasteissa. Teemme monialaista yhteistyötä oppilashuollon eri toimijoiden kanssa sekä muiden ympäröivien tahojen kanssa, esimerkiksi   

 

Ilmoitusvelvollisuus 

Opetustoimen henkilöstöön kuuluvalla on salassapidon estämättä velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus viipymättä, jos on tehtävässään saanut tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä. [Lastensuojelulaki 25 § (417/2007)] Ilmoitusvelvollisuus voidaan toteuttaa myös yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa [Lastensuojelulaki 25 a § (1302/2014)]. 
Ilmoitusvelvollisuuden perusteena voivat olla myös sellaiset opettajan tehtävänsä hoitamisen yhteydessä saamat tiedot, jotka liittyvät tapahtumiin kouluajan ulkopuolella. 

 

Velvollisuus tehdä ilmoitus sekä lastensuojelulle että poliisille

Varhaiskasvatuksen ja opetustoimen henkilöstöön kuuluvalla on salassapidon estämättä velvollisuus tehdä ilmoitus sekä lastensuojelulle että poliisille, jos on tehtävässään saanut tiedon, jonka perusteella on syytä epäillä lapseen kohdistuvaa seksuaalirikosta (rikoslain 20 luvussa rangaistavaksi säädetyt teot) tai tiettyjä henkeen tai terveyteen kohdistuvia rikoksia (koskee rikoslain 21 luvussa rikoksena rangaistavaksi säädettyjä tekoja, joista säädetty enimmäisrangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta) [Lastensuojelulaki 25 § 3 mom. (1111/2016)]. Tällainen rikos on esimerkiksi pahoinpitely. Myös alle 15-vuotiaan nuoren rikoksen tunnusmerkit täyttävistä teoista tulee ilmoittaa poliisille.