Lukuvuonna 2017-2018 otetaan käyttöön uuden opetussuunnitelman mukaiset uudistuneet arviointikäytännöt Hämeenlinnan perusopetuksessa - muutoksia vanhoihin käytäntöihin on tulossa.
Oppilaan arviointi perustuu perusopetuslakiin ja asetuksiin (PL §22, asetus 10-14). Opetussuunnitelman perusteissa määritellään oppilaan arvioinnin perusteet ja hyvän osaamisen taso. Kaiken kaikkiaan, arvioinnin olennaisena tehtävänä on vuorovaikutuksen ja palautteen avulla auttaa oppilasta muodostamaan realistinen kuva itsestään sekä antaa hänelle ja huoltajalle tietoa opintojen edistymisestä.
Arviointi kohdennetaan asetettuihin tavoitteisiin (opetussuunnitelman, opettajan, luokan yhteisiin ja/tai oppilaan henkilökohtaisiin tavoitteisiin). Oppilasarvioinnin on oltava yhdenvertaista, jatkuvaa ja monipuolista. Arvioinnin tulee perustua todennettavissa oleviin koesuorituksiin, näyttöihin sekä tuntiaktiivisuuteen ja annettujen tehtävien suorittamiseen. Arvioinnissa oleellinen osa on myös oppilaiden itsearviointi sekä vertaisarviointi, joiden avulla pyritään tukemaan oppilaiden oman oppijuuden kehittymistä.
Uusia arviointityökaluja käyttöön Wilmassa:
- Wilman formatiivisen arvioinnin työkalut tulevat käyttöön syksyllä 2017; arviointiohjelmaan sisältyvät formatiiviset arvioinnit syys- ja kevätlukukaudella Wilmaan vähintään äidinkielen ja kirjallisuuden / S2 -opetuksen, matematiikan, opiskeltavien kielten sekä työskentelyn ja käyttäytymisen osalta (vuosiluokat 3 - 6)
- Oppilaiden henkilökohtaiset wilmatunnukset vuosiluokilla 3 -6; oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan, työskentelyään ja käyttäytymistään Wilman arviointityökaluja hyödyntäen - formatiivisiin arviointeihin ja arviointikeskusteluihin liittyvät itsearvioinnit tehdään Wilmaan
- Vanhemmilla mahdollisuus seurata ja kommentoida oppilaan itsearviointia Wilmassa.
Muuta arvioinnissa huomioitavaa lukuvuoden aikana:
- Arviointisuunnitelman mukainen arviointikeskustelu järjestetään oppilaille ja heidän huoltajilleen vähintään kerran lukuvuoden aikana opettajan kutsusta. Oppilaiden taitoja ja työskentelyä arvioidaan koko lukuvuoden ajan opettajan ja oppilaan välisessä vuorovaikutuksessa. Opettajat antavat oppilailleen monipuolista, ohjaavaa palautetta työskentelyn lomassa.
- Käyttäytyminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet ja yhteisesti opetettavat aineet arvioidaan yhdessä kaikkien oppilasta opettavien opettajien toimesta.
- Valtakunnalliset kokeet pidetään 6.lk:n keväällä englannin kielessä ja matematiikassa. Valtakunnalliset kokeet ovat oppikirjasta riippumattomia kokeita, jotka toimivat lähinnä opettajalle suunnannäyttäjinä ja tuovat esille informaalin/ non-formaalin oppimisen määrän. Valtakunnallisia kokeita voidaan käyttää oppilaan arvioinnissa erityisesti ylöspäin tukevana arviointimateriaalina.
Oppimisen arviointi Hämeenlinnan perusopetuksessa lukuvuonna 2017-2018:
1.vuosiluokka:
- Arviointikeskustelu (marras - joulu - tammikuussa) , jossa käydään läpi myös oppilaan itsearviointi.
- Kirjallinen välitodistus (perinteinen joulutodistus) jää pois
- Lukuvuosiarvioinnissa (kirjallinen lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä keväällä) oppilas saa arvioinnin (valintaruutu, rastiarviointi) äidinkielessä ja matematiikassa. Todistuksen liitteenä annetaan arviointi liitteellä vähintään oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelytaidoista. Todistukseen liitetään myös oppilaan kevätlukukauden lopulla tekemä itsearviointi.
2.vuosiluokka:
- Syyslukukauden päätteeksi annetaan kirjallinen välitodistus (valintaruutu, rastiarviointi) äidinkielessä ja matematiikassa. Todistuksen liitteenä annetaan arviointi vähintään oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelytaidoista. Todistukseen liitetään myös oppilaan syyslukukauden lopulla tekemä itsearviointi, joka palautetaan opettajalle allekirjoitettuna välitodistuksen kanssa.
- Arviointikeskustelu 2.vuosiluokan keväällä (helmi - maalis - huhtikuu). Pääpaino ohjaavassa palautteessa on oppimisen edistymisen arvioinnissa (oppilaan vahvuudet, itsetunto, oppimismotivaatio). Arviointikeskustelussa huomioidaan oppilaan tekemät itsearvioinnit (syksy / kevät).
- Lukuvuosiarvioinnissa (kirjallinen lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä keväällä) oppilas saa arvioinnin (valintaruutu, rastiarviointi) äidinkielessä ja matematiikassa. Todistuksen liitteenä annetaan sanallinen arviointi vähintään oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelytaidoista. Lisäksi palautetta voidaan tarvittaessa antaa kaikissa opetettavissa oppiaineissa.
3.- 4.vuosiluokat:
- Kirjallinen väliarviointi (perinteinen joulutodistus) jää pois
- Arvioinnissa käyttöön koko lukuvuoden aikainen formatiivinen arviointi Wilmassa vähintään äidinkielen ja kirjallisuuden, matematiikan, englannin ja S2 -opetuksen, työskentelyn ja käyttäytymisen osalta. Formatiivinen arviointi sisältää oppilaan itsearviointia ja se tehdään vähintään kerran lukukaudessa / arvioitava oppiaine tai taito.
- Arviointikeskustelu marras - joulu - tammikuussa. Oppilas tekee arviointikeskusteluun liittyvän itsearviointiosuuden Wilmaan hyvissä ajoin ennen arviointikeskustelua.
- Lukuvuosiarvioinnissa (kirjallinen lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä keväällä) arvioidaan kaikki opiskeltavat oppiaineet (valintaruutu, rastiarviointi). Oppiaineen arviointi sisältää myös työskentelytaitojen arvioinnin. Käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti todistuksen liitteellä.
5.vuosiluokka:
- Kirjallinen väliarviointi annetaan syyslukukauden päätteeksi numeroarviointina kaikissa opiskeltavissa oppiaineissa ja käyttäytymisessä. Työskentelytaitojen arviointi sisältyy oppiaineen arviointiin.
- Arvioinnissa käyttöön koko lukuvuoden aikainen formatiivinen arviointi Wilmassa vähintään äidinkielen ja kirjallisuuden, matematiikan, englannin, saksan ja S2-opetuksen osalta. Formatiivinen arviointi sisältää oppilaan itsearviointia ja se tehdään vähintään kerran lukukaudessa / arvioitava oppiaine tai taito.
- Arviointikeskustelu pidetään marras - joulu - tammikuussa. Oppilas tekee arviointikeskusteluun liittyvän itsearviointiosuuden Wilmaan hyvissä ajoin ennen arviointikeskustelua.
- Lukuvuosiarvioinnissa (kirjallinen lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä keväällä) arvioidaan kaikki opiskeltavat oppiaineet numeroarvioinnein. Oppiaineen arviointi sisältää myös työskentelytaitojen arvioinnin. 5.vuosiluokan päättyessä numeroarvioinnin lisäksi annetaan opettajan kirjoittama sanallinen palaute, mikäli oppilaan koulunkäynnin ja opinnoissa etenemisen kokonaisvaltainen huomioiminen ja kannustavuus sitä edellyttävät.
6.vuosiluokka:
- Kirjallinen väliarviointi annetaan syyslukukauden päätteeksi numeroarviointina kaikissa oppiaineissa ja käyttäytymisessä. Työskentelytaitojen arviointi sisältyy oppiaineen arviointiin.
- Arvioinnissa käyttöön koko lukuvuoden aikainen formatiivinen arviointi Wilmassa vähintään äidinkielen ja kirjallisuuden, matematiikan, englannin, saksan, ruotsin ja S2-opetuksen osalta. Formatiivinen arviointi sisältää oppilaan itsearviointia ja se tehdään vähintään kerran lukukaudessa / arvioitava oppiaine tai taito.
- 6.lk:n keväällä (helmi - maalis - huhtikuussa) pidetään arviointikeskustelu, jossa oppilaalle annetaan ohjaavaa palautetta suullisesti tai kirjallisesti koskien oppimisen edistymistä ja työskentelytaitoja eri oppiaineissa sekä laaja-alaisessa oppimisessa. Palaute sisältää myös oppilaan itsearviointia. Keskuskelussa huomioidaan edessä olevan alakoulusta yläkouluun -nivelvaiheen asiat.
- Lukuvuosiarvioinnissa (kirjallinen lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä keväällä) arvioidaan kaikki opiskeltavat oppiaineet numeroarvioinnein. Oppiaineen arviointi sisältää myös työskentelytaitojen arvioinnin. 6.vuosiluokan päättyessä numeroarvioinnin lisäksi annetaan opettajan kirjoittama sanallinen palaute, mikäli oppilaan koulunkäynnin ja opinnoissa etenemisen kokonaisvaltainen huomioiminen ja kannustavuus sitä edellyttävät.
Ehtojen (mahdollista edelleen) suorituskäytänteet:
Mikäli oppilas ei ole saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvässä oppiaineessa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavaa numeroa tai sanallista arviota, varataan oppilaalle mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot erillisesti järjestettävässä kokeessa. Koe voidaan pitää yhdessä tai useammassa osassa ja se voi sisältää monipuolisesti erilaisia suullisia, kirjallisia ja muita näyttömahdollisuuksia, joilla oppilas pystyy parhaiten osoittamaan osaamisensa. Ehtojen suorituspäivä(t) ja kuulusteltavat osa-alueet sovitaan yhdessä huoltajan kanssa.
Publicly, for teachers, for students, for the staff and for guardians